Czcionka:

A+A-

Kontrast:

Praca zdalna - grupa starsza

Poniedziałek (24.01.2022)

Dzisiaj zapraszam was do wspólnych eksperymentów w domu:

  1. Czy śnieg jest czysty?
  2. Czy śnieg to woda?

Na talerzyku stawiamy przed dzieckiem wcześniej przyniesiony śnieg. Doświadczenie rozpoczynamy od postawienia pytania badawczego Czy śnieg jest czysty? Dziecko przyglądając się postawionej przed nimi próbce śniegu raczej odpowiadają, że jest czysty. Sprawdzamy czy tak rzeczywiście jest. Potrzebujemy do tego: szklanki lub kubeczka, gumki recepturki, gazy i śniegu. Zaczynamy od postawienia śniegu w ciepłym miejscu, tak by szybko stopniał. W tym czasie przygotowujemy pozostałe elementy. Mianowicie na szklankę kładziemy gazę, którą mocujemy gumką recepturką. Gdy śnieg już stopnieje przelewamy powstałą wodę przez gazę. Zauważymy, że na gazie pozostał brudny osad. Wniosek: śnieg jest brudny od zanieczyszczeń jakie są na zewnątrz.

Potrzebujemy małej kulki śniegu. Kładziemy kulkę do miseczki, odstawiamy w ciepłe miejsce na kilka chwil. Dzieci obserwują co się dzieje na dnie miseczki – pojawia się woda. Śnieg topnieje pod wpływem temperatury pomieszczenia – im cieplej tym szybciej śnieg zamieni się w wodę.

Zimowy Quiz (Prawda-Fałsz), rodzic czyta dziecku pytania.

▪︎ Zima to pora roku następująca po lecie.

▪︎ Zimą biegamy boso po trawie.

▪︎ Na zimę przylatują do nas bociany.

▪︎ Zimą chodzimy do lasu na grzyby.

▪︎ Śnieg jest koloru zielonego.

▪︎ Niedźwiedź brunatny przesypia całą zimę.

Zabawa muzyczno – ruchowa do piosenki „Tupu tup po śniegu”

https://www.youtube.com/watch?v=bHbQBaO2uEk

 

 

Wtorek (25.01.2022)

 „Mały bałwanek” – prezentacja opowiadania.

 

Mały bałwanek – dziś poczytaj mi proszę mamo, tato.

Nareszcie spadł śnieg. Dzieci wyczekiwały go od dawna. Marysia, Marek i Patryk byli rodzeństwem. Często bawili się razem. Zdarzało się jednak, że Marysia, która była najmłodsza, nie nadążała za braćmi. Było tak podczas lepienia bałwana. Chłopcy od razu zabrali się za lepienie dużych kul ze śniegu. Po pewnym czasie były one większe od Marysia. Nic więc dziwnego, że nie mogła pomagać braciom w ich lepieniu. Marysia wcale tym się nie przejmowała. Gdy chłopcy siłowali się z ogromnymi kulami śniegu, ona w tym czasie ulepiła własnego małego bałwana. Był tak mały, że bez trudu można go było unieść na rękach. Miał śliczne czarne oczy z guzików, nosek z małej marchewki i usta z kawałka buraka. Chłopcy również uporali się ze swoim bałwanem. W porównaniu z bałwankiem Marysi wyglądał na prawdziwego olbrzyma. Po długiej zabawie dzieci zziębnięte musiały wracać do domu, gdzie czekała już na nich mama z ciepłą herbatą. Siedząc przy stole wszyscy wyglądali przez okno. Na podwórzu stał duży bałwan, którego ulepili chłopcy, a obok niego stał malutki bałwanek, którego zrobiła Marysia. Dziewczynce zrobiło się żal bałwanka. Przecież nie można tak małego bałwanka zostawić samego na noc – pomyślała Marysia. Postanowiła zabrać go do domu. Szybko ubrała się i poszła po bałwanka. Bez trudu go uniosła i po chwili razem byli już w domu. Widok Marysi z bałwankiem na rękach zaskoczył wszystkich domowników. Mama próbowała przekonać dziewczynkę, że nie jest to dobry pomysł.
– Marysiu, bałwanki nie mogą mieszkać tam gdzie jest ciepło, w domu śnieg zamieni się w wodę i po twoim bałwanku zostanie tylko kałuża – tłumaczyła mama.
– Ale bałwanek jest jeszcze malutki, on się boi być w nocy na podwórku – upierała się Marysia, dodając – on może mieszkać w naszej lodówce tam jest przecież bardzo zimno.
Po wielu namowach, do których dołączyli również Marek i Patryk, mama zgodziła się na pozostawienie bałwanka w lodówce, ale tylko na jedną noc.
– Zgoda, bałwanek zostanie na jedną noc, jutro zabierzecie go na podwórko i dolepicie mu więcej śniegu. W ten sposób bałwanek urośnie, a gdy będzie już duży, to nie będzie bał się nocować na podwórku.
Dzieci były zaskoczone propozycją mamy. Marysi pomysł z powiększeniem jej małego bałwanka bardzo się spodobał. Następnego dnia rodzeństwo z małego bałwanka ulepiło dużego bałwana. Na podwórku stały teraz dwa duże bałwany. Łatwo jednak było poznać, który bałwan był Marysi. Ciągle miał mały nosek z marchewki, oczka z guzików i usta z kwakała buraka. Dzieci zziębnięte wróciły do domu. Siedziały przy stole, przez okno podziwiały bałwany na które sypał padający śnieg. Częstowały się sałatką warzywną, którą mama musiała wczoraj przyrządzić. Był to jedyny sposób by opróżnić część zamrażalnika i zrobić miejsce dla bałwanka.
– Mamo, a ile musimy zjeść sałatki by znowu zaprosić bałwana do naszego domu? – zapytała Marysia.
Na szczęście był to żart, wszyscy śmieli się, zajadali sałatkę i cieszyli się ciepłem rodzinnego domu w zimowy wieczór.

2. Omówienie utworu

na co czekały dzieci?

jak nazywało się rodzeństwo?

co dzieci zrobiły na podwórku?

czyj bałwan był duży?

kto zabrał bałwana do domu?

gdzie Marysia schowała bałwana?

czy bałwan dziewczynki przetrwał do rana i co się z nim stało?

 

3. Zapraszam do zabawy z mąką. Drogie dzieci poproście rodziców aby pozwolili wam pobawić się z mąką – to będzie wasz śnieg. Mąkę rozsypujemy na stolnicy lub tacy. Waszym zadaniem jest narysować bałwana lub po prostu rysować esy-floresy. Mam nadzieję, że się uda. Pozdrawiam was serdecznie.

 

4. Połącz kropki, pokoloruj obrazek.

Rysowanie po linii – bałwanek do druku, zimowe kolorowanki rysuj po śladzie do pobrania – MiastoDzieci.plRysowanie po linii – bałwanek do druku, zimowe kolorowanki rysuj po śladzie do pobrania – MiastoDzieci.pl

 

5. A teraz zatańczcie do naszej zabawy muzycznej"A ram sam, sam"

https://www.youtube.com/watch?v=EKp3EdoHdKI

 

 

 

Zajecie logopedyczne ze środy 26.01.2022 ( dla dzieci z grupy starszej, które uczęszczają na zajęcia)

„Łukasz sprząta swój pokój” – zabawa logopedyczna

  1. N (rodzic) czyta wierszyk i pokazuje dziecku jak ułożyć artykulatory, a dziecko powtarza po N. (rodzicu).  Dziecko może patrzeć w lustro, aby widziało swoje artykulatory.

Łukasz miał duży bałagan w swoim pokoju. Postanowił zrobić w nim porządek. Zaczął od zdejmowania pajęczyn z sufitu i rogów pomieszczenia (dotykanie i ruchy wymiatające szerokim językiem po górnym podniebieniu). Postanowił również umyć szyby w oknie (przesuwanie czubkiem języka  po wewnętrznej powierzchni górnych zębów przy szeroko otwartych ustach). Czasem pomagał sobie, chuchając na szybę (wymawianie sylaby „hu” z wyraźnie zaokrąglonymi wargami). W końcu, gdy była już czysta, uśmiechnął się z zadowolenia (rozciąganie warg). Ochoczo zabrał się za układanie rzeczy na półkach (dotykanie czubkiem języka kolejno wszystkich górnych zębów przy szeroko otwartych ustach). Na koniec starannie zamiótł podłogę (przesuwanie czubkiem języka po dolnym wałku dziąsłowym). Łukasz oceniając efekty swojej pracy, aż cmoknął z radości (cmokanie zaokrąglonymi wargami). 

 

                            _________________      JĘZYK ANGIELSKI _______________________

 

 

Treści edukacyjne z języka angielskiego dla 5-6- latków od 24.01 do 28.01

 

Temat: Piosenka o galaretce.

  1. Rodzic wita się z dzieckiem mówiąc hello, dziecko wita się z rodzicem mówiąc także hello.
  2. Rodzic otwiera stronę: https://www.anglomaniacy.pl/foodDictionary.htm. Rodzic klika w obrazek np. chleba, lektor czyta to słowo po angielsku, a dziecko powtarza to słowo za lektorem. Produkty żywnościowe, które dziecko powtarza za lektorem:

bread- chleb

buns- bułki

butter- masło

cake- ciasto

cheese- ser żółty

egg- jajko

hamburger- hamburger

ice- cream- lody

sandwich- kanapka

sausages- kiełbaski

Dziecko chodzi po sali (pokoju). Rodzic wymienia różne produkty żywnościowe, na jedno słówko ustalone wcześniej przez rodzica, np. cheese, dziecko szybko siada na krześle.

  1. Dziecko słucha i śpiewa piosenkę o galaretce, kiełbaskach i popcornie, która dostępna jest na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=Zl28uKoarLI.
  2. Rodzic żegna się z dzieckiem mówiąc goodbye, dziecko żegna się z rodzicem mówiąc także goodbye.

Temat: Zabawa plastyczna.

  1. Rodzic wita się z dzieckiem mówiąc hello, dziecko wita się z rodzicem mówiąc także hello.
  2. Rodzic ogląda z dzieckiem filmik o sportach zimowych. Filmik ten znajduje się na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=CFsj_ZiPJa8. W filmiku znajdują się sporty zimowe:

skiing- narciarstwo

snow kiting- snow kiting

sledding- jazda na sankach

hockey- hokej

curling- curling

cross country skiing- biegi narciarskie

ice fishing- łowienie ryb w lodzie

ice skating- jazda na łyżwach

winter hiking- zimowe wędrówki

snowboarding- snowboarding

Dziecko powtarza za lektorem sporty zimowe. (Sportów: snow kiting oraz curling się nie uczymy). Dziecko bierze udział w zabawie ruchowej z kółkami (szarfami). Dziecko chodzi po sali (pokoju), rodzic wymienia sporty, na wcześniej ustalone hasło, np. hockey, dziecko wskakuje do kółek (szarf).

  1. Rodzic drukuje kolorowankę z liczbą 4 i 5 oraz mówi i podpisuje ich angielski odpowiednik four- cztery, five- pięć. Kolorowanki znajdują się na stronie: https://www.przedszkola.edu.pl/kolorowanka-liczba-4.html, https://www.przedszkola.edu.pl/kolorowanka-liczba-5.html.

Dziecko bierze udział w zabawie plastycznej kolorując cyfry 4 i 5.

  1. Rodzic żegna się z dzieckiem mówiąc goodbye, dziecko żegna się z rodzicem mówiąc także goodbye.

 

 

Środa (26.01.2022r). 

 

Zabawa ruchowa z elementami naśladowania ,,Jedziemy w góry”. Dziecko ilustruje ruchem opowiadanie mówione przez rodzica.

Był wczesny, mroźny poranek. Ze snu obudził dzieci głos budzika, wiedziały, że muszą wstać, ale robiły to bardzo niechętnie. Bardzo powoli otworzyły oczy, ziewnęły i się przeciągnęły… Nagle bardzo szybko zeskoczyły z łóżek i zaczęły się ubierać. Przypomniały sobie, że nastał dzień wyjazdu w góry. Zaczęły biegać po domu i pakować swoje rzeczy do plecaków, wiedziały, że rodzice są już prawie spakowani i że za kilka minut wyjadą z domu. W mgnieniu oka zjadły śniadanie i poszły pakować bagaże do samochodu. Nie było to wcale takie łatwe, ale na szczęście się udało. Gdy już wszyscy wygodnie usiedli w samochodzie i zapięli pasy, tata ruszył w trasę. Jechali przed siebie wolno i szybko, po prostej drodze i po wybojach. Podróż bardzo wszystkim się podobała i nawet nie zauważyli, kiedy dotarli na miejsce. Szybko rozpakowali się i pobiegli na stok narciarski. Zjeżdżanie na nartach było cudowne i wszyscy jeździli z szeroko uśmiechniętymi buziami. Później poszli na tor saneczkowy i zjeżdżali na sankach. Podczas jazdy czasami spadali z sanek, ale szybko się podnosili, otrzepywali ze śniegu i jechali dalej. To była bardzo miła zabawa, ale zawsze jest tak, że to, co miłe, szybko się kończy, i rodzice zadecydowali o powrocie do domu. I tym razem podróż samochodem przebiegła bez żadnych niespodzianek, ale nagle…

 

Zabawa językowa ,,Co mogło się wydarzyć”. Dziecko z pomocą rodzica wymyśla, co mogło przydarzyć się rodzinie.

 

Burza mózgów na temat ,,Bezpieczna zimowa zabawa”.

Dziecko mówi, czym jest dla niego bezpieczna zabawa, z czym się kojarzy.

Przykłady:

  • Jazda na łyżwach tylko na prawdziwych lodowiskach, a nie na zamarzniętych jeziorach
  • Wkładanie kasku na głowę podczas jazdy na nartach, łyżwach.
  • Dostosowywanie ubioru do zimowej pogody
  • Zjeżdżanie na sankach z górek, które nie sąsiadują z ulicą
  • Rzucanie śnieżkami do wyznaczonych celów (nie w twarz innych czy np. w samochody)
  • Zimowe zabawy pod okiem osoby dorosłej

Zajecie popołudniowe:

Zapraszamy do tańca ,,Chu Chu Ua" !

https://www.youtube.com/watch?v=ERr287-UErE

 

 

 

Czwartek (27.01.2022)

1. Dziś utrwalamy wspólnie nazwy dni tygodnia. Zapraszam do zabawy

Doremisie - Tydzień liczy 7 dni [Official Music Video] - YouTube

 Polecam wykonać wspólnie także zabawy ruchowe:

  • siadamy naprzeciwko dziecka – rzucamy lub turlamy piłkę do siebie. Każda osoba która ma piłkę mówi kolejny dzień tygodnia.

  • z papieru wycinamy kamienie, podpisując kolejnymi dniami tygodnia. dziecko jak w grze w klasy, skacze z kamienia na kamień mówiąc kolejne dni tygodnia.

  • z kawałków sznurka lub wstążek układamy na podłodze siedem pętli umieszczając w środku każdej etykietę z dniem tygodnia. Chodzimy wokół pętli i gramy na dowolnym instrumencie muzycznym lub przedmiocie kuchennym i w chwili gdy muzyka ucichnie, mama głośno mówi dzień tygodnia, a zadaniem dziecka jest wskoczyć w odpowiednie koło.

2.Wykonaj kolorowankę wg numerków

Kolorowanka Pokoloruj według numerów do druku i online (drukowanka.pl)



Zajęcie popołudniowe

Tworzymy słowa  – łączymy sylaby w wyrazy

https://pisupisu.pl/przedszkole/sylaby-dla-najmlodszych

Pozdrawiam i życzę miłej zabawy.

 



Zajecie logopedyczne z czwartku 27.01.2022 ( dla dzieci z grupy starszej, które uczęszczają na zajęcia)

 „PRANIE” – bajka logopedyczna, usprawnianie artykulatorów. N. (rodzic) pokazuje przed lustrem wszystkie ćwiczenia, a dziecko je powtarza

Pan Języczek postanawia zrobić pranie (robimy „pralkę” – mocno wydymamy policzki). Otwiera pralkę (otwieramy szeroko usta) i wkłada do niej brudne ubrania (dotykamy językiem na przemian górnej wargi i górnych dziąseł).  Zamyka pralkę (zaciskamy mocno wargi), wsypuje proszek (ułożony na górnej wardze język wsuwamy do buzi, przesuwając nim po wardze, zębach i dziąsłach). I już brudne rzeczy się piorą („pierzemy” – wykonujemy językiem kółka w szeroko otwartej buzi). Pan Języczek czeka, aż pralka odwiruje pranie („odwirowujemy” – wielokrotnie przyklejamy język do podniebienia i odrywamy z głośnym mlaśnięciem).

Pan Języczek rozwiesza w ogrodzie linkę („rozwieszamy linkę” – kilkakrotnie przesuwamy czubek języka od jednego kącika ust do drugiego). Strzepuje wyprane rzeczy („strzepujemy” – wykonując szybkie ruchy, próbujemy sięgnąć językiem do brody i do nosa) i wiesza je („wieszamy pranie” – otwierając szeroko buzię, dotykamy czubkiem języka wszystkich zębów po kolei). Dobrze, że wieje wiatr – osuszy mokre ubrania (naśladujemy szum wiatru: „szu, szu, szu”). Pranie już wyschło i czas je zdjąć („zdejmujemy pranie” – otwierając szeroko buzię, dotykamy czubkiem języka wszystkich zębów po kolei). Na koniec pan Języczek prasuje czystą garderobę („prasujemy” – przesuwamy językiem po podniebieniu, górnych i dolnych zębach).

 

 

Piątek (28.01.2022r.)

 

Zabawa matematyczna ,,Odwzoruj". 

Potrzebne materiały: kartoniki z cyframi od 1 do 6, klocki.

Dziecko odwzorowuje liczebność zbiorów, rodzic przygotowuje kartoniki z cyframi od 1 do 6 (pod cyframi odpowiednia liczba kropek), wskazuje dziecku jeden z nich i prosi, żeby dziecko ułożyło przed sobą tyle klocków, ile wskazuje liczba kropek na kartoniku. 

 

Praca plastyczna ,,Polskie góry".

Potrzebne materiały: granatowa kartka, pasta do zębów, proszek do prania.

Dzieci na granatowych kartkach malują pastą do zębów obraz przedstawiający góry. Mogą malować dłońmi, palcami lub pędzelkami. Wybrane elementy obrazu mogą posypać proszkiem do prania. Dzieci zwracają uwagę na to, żeby dbać o porządek w miejscu pracy.

 

Na zakończenie, uwielbiana przez dzieci zabawa ,,Tańcz i stop!" 

https://www.youtube.com/watch?v=ItLciLLnbAU

 

 

 

 

 

 

 

Data dodania: 2022-01-24 13:07:30
Data edycji: 2022-01-31 12:46:38
Ilość wyświetleń: 356
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook