98-220 Zduńska Wola
Tymienice 88A

W polskim systemie edukacji wychowaniem przedszkolnym objęte są dzieci w wieku od 3 lat . Ważne jest, aby takie dziecko było samodzielne w miarę swoich możliwości oraz dobrze znosiło rozłąkę z rodzicami.
Każde dziecko – bez wzglÄ™du na wiek, w którym rozpocznie swojÄ… przygodÄ™ z przedszkolem – powinno zostać do tego przygotowane przez rodziców lub opiekunów. Warto zatem już z dwulatkiem rozpocząć dziaÅ‚ania, które wpÅ‚ynÄ… pozytywnie na adaptacjÄ™ dziecka do warunków przedszkolnych. Oto niektóre z nich:
Dla dobrego funkcjonowania dziecka w warunkach przedszkolnych bardzo ważne jest wczeÅ›niejsze przyzwyczajanie go do towarzystwa innych dzieci, zwÅ‚aszcza jeÅ›li nasz ma - luch nie ma jeszcze rodzeÅ„stwa. Korzystajmy z okazji do spontanicznych i zorganizowanych kontaktów z rówieÅ›nikami, podczas których dziecko nabywa podstawowych umiejÄ™tnoÅ›ci spoÅ‚ecznych – takich jak dzielenie siÄ™ zabawkami, oczekiwanie na swojÄ… kolej, wspólna zabawa. Takie kontakty pozwalajÄ… dziecku na zdobycie doÅ›wiadczeÅ„, które w przedszkolu stanowiÄ… codzienność. Warto zatem, aby pójÅ›cie do przedszkola poprzedzone zostaÅ‚o tego typu treningiem pod okiem bliskiej osoby, która zapewnia dziecku zaspokojenie potrzeby akceptacji i poczucia bezpieczeÅ„stwa. Przedszkole to dobra zabawa i edukacja pod opiekÄ… kompetentnej nauczycielki. To również czas spÄ™dzony poza domem w towarzystwie rówieÅ›ników i osób dorosÅ‚ych. Ważne jest zatem, aby pierwsze dni dziecka w przedszkolu poprzedzać próbami rozstania z rodzicami. Warto zostawiać malucha pod czujnym okiem babci, opiekunki i innych znanych mu osób. JeÅ›li nasze dziecko ma z tym problemy, zacznijmy od maÅ‚ych kroków, stopniowo wydÅ‚użajÄ…c czas przebywania poza domem. Jeżeli okaże siÄ™, że jest to trudne również dla nas (a dzieje siÄ™ tak w wielu przypadkach), to pamiÄ™taj - my, że zachowanie spokoju przez rodzica jest kluczowe, gdyż dzieci doskonale wyczuwajÄ… nasze emocje, które mogÄ… im siÄ™ udzielać. PamiÄ™tajmy również, że dzieci zwykle pÅ‚aczÄ… za rodzicami tylko chwilÄ™. CzÄ™sto dramatyczne sceny rozstania trwajÄ… zaledwie kilka minut, a w pamiÄ™ci rodzica pozostajÄ… na caÅ‚y dÅ‚ugi dzieÅ„ spÄ™dzony w pracy. Podejmujmy wszelkie dziaÅ‚ania, które mogÄ… dziecku przybliżyć Å›rodowisko przedszkolne. Szukajmy okazji do roz - mów, czytajmy bajki i opowieÅ›ci o przedszkolu. Pozwólmy dziecku odczuć, że idzie do przedszkola, bo jest już duże i Å›wietnie sobie poradzi. JeÅ›li jest taka możliwość, to po - odwiedzajmy wspólnie z dzieckiem różne przedszkola w okolicy i wybierzmy to, w którym poczuje siÄ™ ono najlepiej i które nam wyda siÄ™ najbardziej odpowiednie ze wzglÄ™du na jego potrzeby, możliwoÅ›ci i zainteresowania.
Podczas wyboru przedszkola zwróćmy uwagÄ™, czy w danej placówce organizowane sÄ… dni lub zajÄ™cia adaptacyjne. Uczestnictwo w nich jest bardzo ważne – wtedy dziecko w towarzystwie rodzica poznaje dzieci, z którymi bÄ™dzie siÄ™ bawiÅ‚o, swojÄ… paniÄ… i innych pracowników przedszkola oraz pomieszczenia, w których bÄ™dzie spÄ™dzaÅ‚o czas. Podczas pierwszych dni w przedszkolu ogromnÄ… rolÄ™ peÅ‚ni nauczyciel, który jako pierwszy przewodnik dziecka w nowej rzeczywistoÅ›ci dba o atmosferÄ™ wsparcia i bezpieczeÅ„stwa, sprzyjajÄ…cÄ… wspólnej zabawie i nauce. Åšrodowisko przedszkolne wpÅ‚ywa na ksztaÅ‚towanie samodzielnoÅ›ci, bÄ™dÄ…cej ważnÄ… cechÄ… dla rozwoju każdego dziecka. Ważne jest, aby dziecko, które idzie do przedszkola, byÅ‚o samodzielne stosownie do swojego wieku i możliwoÅ›ci. Trzylatek powinien umieć samodzielnie skorzystać z toalety, zjeść posiÅ‚ek, a także ubrać siÄ™ i rozebrać z niewielkÄ… pomocÄ… osoby dorosÅ‚ej. Należy nauczyć dziecko funkcjonowania bez pampersa, sygnalizowania swych potrzeb fizjologicznych, wdrożyć do korzystania z toalety, tak by wykluczyć bezwiedne zaÅ‚atwianie siÄ™ poza toaletÄ…, co naraża je na stress zwiÄ…zany z tÄ… trudnÄ… sytuacjÄ….Wspierajmy dziecko w rozwijaniu tych podstawowych umiejÄ™tnoÅ›ci i chwalmy je nawet za drobne osiÄ…gniÄ™cia. Samodzielne dziecko ma wiÄ™cej okazji do aktywnoÅ›ci i odnoszenia codziennych sukcesów. Nie wyrÄ™czajmy go zatem w wykonywaniu prostych czynnoÅ›ci samoobsÅ‚ugowych zwiÄ…zanych z codziennÄ… higienÄ…, spożywaniem posiÅ‚ków czy też ubieraniem siÄ™. W czynnoÅ›ciach, które przysparzajÄ… dzieciom trudnoÅ›ci, pomagajmy dyskretnie. BÄ…dźmy przewodnikami dzieci i uwierzmy w ich zaradność – zgodnie z ideÄ… pedagogiki Marii Montessori: pomóż mi zrobić to samemu.
98-220 Zduńska Wola
Tymienice 88A